Fotografia to nauka widzenia.

Dobre zdjęcia i filmy to kwestia technologii. To nie znaczy, że do robienia najlepszych zdjęć potrzebujesz najdroższych urządzeń. Zamiast tego wszystko sprowadza się do dobrego oka, dużej kreatywności i odrobiny znajomości zasad.

Od smartfonów po lustrzanki – wiele urządzeń może dziś robić przyzwoite zdjęcia i filmy. Jeśli jesteś początkującym, który chce uzyskać więcej niż ulotne migawki, powinieneś wcześniej poznać kilka zasad. Dobrym pierwszym krokiem, choć może się to wydawać niezwykłe, jest wizyta w muzeum. Powinieneś przyjrzeć się bliżej zdjęciom. W sztuce można się wiele nauczyć o podziale obrazu, kompozycji i oświetleniu.

W fotografii światło odgrywa decydującą rolę: od świtu do południa istnieje kilkanaście kształtów, które można wykorzystać do uzyskania bardzo różnych efektów. „Twarde” światło w palącym słońcu w południe uwydatnia każdy szczegół, jest bardzo kontrastowe i ostre. Z drugiej strony „miękkie” światło jest bardziej harmonijne, płynne i mniej dramatyczne, ale bardziej przypomina łagodną zabawę wokół. Aby zobaczyć różnice, możesz sfotografować ten sam obiekt w różnych porach jednego dnia.

Twarde światło może być szkodliwe dla portretów. Błysk może wtedy pomóc nieco rozpuścić cienie. W dzisiejszych czasach lampa błyskowa nie jest już taka, jak niegdyś. Najlepszym rozwiązaniem jest oddzielna dopinana lampa błyskowa, którą można skierować w inny sposób.

Również w przypadku filmowania obowiązuje zasada: Jeśli można to zaplanować, należy unikać palącego słońca ze względu na „twarde” cienie. We wnętrzach należy starać się w miarę możliwości stosować kilka źródeł światła, bo wtedy twarze nie będą wyglądały tak płasko. Jednak podświetlenie sprawia, że ​​obiekt jest nierozpoznawalny i dlatego należy go unikać.

Kolejnym ważnym pytaniem jest to, jak wybrane motywy prezentują się na zdjęciu. W środku jest zwykle najnudniejsza opcja. Lepiej jest umieścić główny obiekt po prawej lub lewej stronie na zdjęciu. Tak zwany złoty podział służy jako orientacja, w której obraz jest podzielony wyimaginowanymi liniami i z grubsza podzielony na trzy części od dołu do góry i od lewej do prawej. Najważniejsze części obrazu powinny znajdować się w punktach przecięcia. Wiele kamer może również pokazywać linie na wyświetlaczu. Ta pomoc w orientacji zapewnia również, że zdjęcia nie zostaną przypadkowo przekrzywione.

Filmowcy i fotografowie powinni zbliżyć się do obiektu tak blisko, jak to możliwe. W przypadku pejzażu może być również miło, gdy w kadrze utworzy się liściasta zieleń. A robienie zdjęć z nietypowej perspektywy może prowadzić do ekscytujących rezultatów. Nawet podczas filmowania zawsze powinieneś próbować nowych perspektyw.

W zależności od perspektywy zdjęcia lub filmu przedstawiają się różne wypowiedzi. Jeśli dzieci są kręcone na wysokości oczu, ma to efekt edukacyjny – inny niż z góry, ponieważ wyglądają uroczo. Z tej perspektywy dorośli wydają się jednak dziecinni i mali, a widok z dołu czyni z filmowanej osoby bohatera.