Jak sprawdzić, czy twoja reklama działa?

Wiadomo, nikt z nas nie chce inwestować w reklamy, które nie przynoszą nam żadnych zysków. Czasami jednak ciężko jest stwierdzić, czy faktycznie reklamy nic nam nie dają. W końcu możemy mieć wygórowane, nieadekwatne do rynku wymagania albo nie czuć, że przyszło do nas więcej klientów. Na szczęście mamy różne narzędzia, które pozwalają nam określić, czy dalej potrzebujemy płatnej reklamy.

Ustal, czy po jej wykupieniu masz więcej klientów


Możesz sobie pomyśleć, że monitorowanie klientów jest ciężkie, ale wcale tak nie jest. Jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową, to zapewne każde zamówienie ma u Ciebie osobny numer. Wystarczy je policzyć i porównać z ilością zamówień z czasów sprzed reklamy. Oczywiście zależnie od ceny i miejsca jej umieszczenia powinniśmy spodziewać się innych wyników. Jeśli mamy reklamę telewizyjną, a nie możemy liczyć na nawet dziesięciu klientów więcej, to ewidentnie reklama nie jest nam potrzebna. Pamiętaj, że nie liczy się, czy reklama działa, ale jak działa i czy nas to działanie zadowala na tyle, żeby dalej za nią płacić.

Sprawdź, jakie ruch generują twoje strony


Jeśli w reklamie podajesz swoje strony albo inne miejsca, gdzie można Cię znaleźć, to sprawdź, czy zwiększył się na nich ruch. Jeśli twoją witrynę zaczęło odwiedzać ostatnio znacznie więcej osób, to ewidentny znak, że reklama działa. Pamiętaj tylko, że niewielki skok wcale nie musi oznaczać tego samego. To samo dotyczy sprzyjającej pory dla naszego biznesu. Czasami reklama może być wtedy bardzo pomocna, ale to logiczne, że w tym okresie więcej osób nas odwiedzi. Jeśli jednak reklama nie generuje nam w ogóle ruchu, to zrezygnuj z niej jak najszybciej, bo najwyraźniej tylko pożera twoje pieniądze.

Pytaj klientów, skąd o Tobie wiedzą


Najlepszym sposobem, żeby zbadać, czy reklama dociera do twoich klientów, jest zapytanie ich o to. Jeśli nikt specjalnie nie kojarzy, żeby znał Cię z telewizji albo innego medium, to najwyraźniej przyciąga ich do Ciebie coś innego, co również warto poznać. Dzięki temu będziesz mógł wydawać pieniądze na reklamę w miejscu, gdzie faktycznie może się przydać. Czasami lepiej zainwestować tę kwotę na gratisy i rabaty dla stałych klientów. Pytaj więc, kiedy chcesz mieć pewność. Niektóre osoby będą nawet w stanie podpowiedzieć nam, co możemy zmienić w sposobie reklamowanie się, żeby dotrzeć do wszystkich.